Visualisatie, maak dromen werkelijkheid

Kinderen kunnen het als de beste, leven in een wereld die op dat moment geen realiteit is. Van
wonen in een kasteel, tot rijden op een unicorn over een weg van zure matten.


Heb jij weleens op een afstandje gekeken naar de gesprekken die kind met haar barbies of zoon met
zijn auto’s of actiehelden voert. Je zou er soms een speelfilm van op kunnen nemen.
Maar helaas, we worden allemaal ouder en steeds meer ga je leven in het hier en nu.
Zonde eigenlijk. Want wat is het heerlijk om je ogen te sluiten en je in Ibiza, of op het strand van
mexico te begeven.


Visualiseren heeft een positieve invloed op je gezondheid en je mate van geluk.
En daarbij, zend je een positieve gedachte uit. En ja hoor, daar zijn we weer. De wet van de
aantrekking. Hell yeah. Wat je uitzendt krijg je ook uiteindelijk terug. Dus voor je het weet lig je wel
echt op dat strandbedje onder de mexicaanse zon.


Maar wat is visualisatie nu precies. Bij visualisatie geef je beeld aan een gedachte. En maak het zo
zintuigelijk specifiek als je kan. Dus niet aan wat zie je? Maar ook wat hoor je? Wat ruik je? Proef je?
Enz.


Voor je hersenen maakt het helemaal niet uit of datgene dat je visualiseert nu realiteit is of niet, je
hersenen kennen het verschil niet. Wel herkennen ze patronen. Die je uiteindelijk als een netwerk
terug ziet in je brein. Een soort snelwegen netwerk in je hoofd.


Ze noemen dit “neuroplasticiteit”.
Bij visualiseren kun je dus letterlijk je hersenen veranderen.
Veel topsporters maken gebruik van visualisatie. Zo kunnen schaatsers de hele race in hun hoofd
afspelen. En hun overwinning al visualiseren. Dit heeft een positief effect op hun prestaties.


Maar wil je echt nieuwe hersenpatronen aanleren dan moet dit aan drie basisvoorwaarden voldoen:

  1. De verandering moet dusdanig belangrijk zijn dat je er zelfs van droomt.
  2. Je moet geloven dat je kunt veranderen.
  3. Je moet genieten van het proces, niet alleen van de uitkomst.

Niet alleen topsporters maken gebruik van visualisatie. Je ziet het ook veel onder succesvolle
zakenmensen. Want visualisatie zorgt ook voor de versterking van het creatieve proces.
Wist je dat er binnen de NLP ook een methode bestaat waarbij visualisatie een belangrijk onderdeel
is. Een methode ontwikkelt op het creatieve brainstormproces van Walt Disney.


Een van de eigenschappen van Walt Disney was dat hij vanuit verschillende perspectieven ging
brainstormen.


Zo begon hij als dromer. Hij visualiseerde erop los, alles was mogelijk. Daarna verschoof hij naar de
rol van de realist. Hier bekeek hij alles wat hij had gevisualiseerd en keek hij naar wat er
daadwerkelijk te realiseren viel.


Als laatste keek hij vanuit de criticus. Wat is de waarde van de productie, bijvoorbeeld op het gebied
van amusement. Gaan we scenes toevoegen of juist knippen. Enz.


Belangrijk bij deze methode is om bij elke rol of in een andere ruimte te gaan zitten of op een andere
plek. Zo hebben ik deze methode uitgevoerd tijdens mijn eigen NLP practioner. Waarbij wij de in
onze rol van dromer de stoelen met het zicht naar buiten hadden staan en wij tijdens dit proces naar
de lucht buiten keken. Daarna schoven we de stoelen aan de tafels om te gaan schrijven en onze
visualisatie op te schrijven. Alles wat in het droomproces realistisch zou zijn. Daarna draaide we de

stoelen om en keken we richting de muur. Om vervolgens in de rol van criticus te stappen en onze
realiste punten verder uit de diepen en er kritisch naar te kijken. Een hele leuke opdracht.


Door te visualiseren houd je je hersenen ook vitaal, want tjonge, jonge wat zijn wij tegenwoordig
allemaal lui als het op onze hersenen aan komt. Wisten we vroeger ergens het antwoord niet op, dan
gingen we dit zelf uitzoeken. Nu is het typen op google en tada. Je hebt je antwoord. Ik denk ook niet
dat menig dertiger nog goed een wegenkaart kan lezen, want je hoeft tegenwoordig niet gauw meer
te verdwalen. De meeste auto’s hebben zelfs een ingebouwde navigatie.


Misschien wordt het ook wel tijd om toch eens een kruiswoordpuzzel te gaan maken. Of het
boodschappenspel kijken bij omroep max.


Bij ons thuis visualiseren we met name over onze droomomgeving.


We dromen van het wonen in een woonboerderij, met een mooi stuk grond. Zodat er voor onze
kleine meid een pony kan grazen. Met een eigen kantoor en een hangmat tussen de bomen.


Oh en twee schapen, Harry en Hans. Een paar kippen voor verse eieren. En een moestuin om wat
meer zelfvoorzienend te kunnen zijn. Met mijn droom, een Amerikaanse veranda aan het huis met
een schommelstoel om in te kunnen lezen. Zelfs Lily-Rose visualiseert met ons mee en heeft het
regelmatig over “wanneer de boerderij gaan kopen”.


Daar werken we nu hard naartoe. Dat is het mooie van een gezamenlijke droom. Je weet waar je het
voor doet. Waar je soms tot in de late uurtjes voor doorwerkt.

Een plek van rust en vrijheid. Een plek waar wij ons coaching bedrijf kunnen laten groeien. Hoe gaaf
zou het zijn als je kunt mediteren tussen de schapen. En in de zomer een boek kunt lezen in een
hangmat, zonder geschreeuw van de buren. Heerlijk.


Ik scroll nu al regelmatig door de boerderijen die op Funda te koop staan. Even visualiseren dat wij
op het punt zijn om serieus te gaan kijken voor een woning. Het maakt de droom alleen maar
concreter. Wat is wel mooi, wat niet. Wat zijn ongeveer de prijzen.


Zonder in zak en as te zitten, dat het kopen van een boerderij nu nog niet tot de mogelijkheden
behoord.


Ik geniet van het hele proces.


Inmiddels is er ook een pinterest bord opgestart, met de meest prachtige plaatjes.


Neem gerust een kijkje.
Pinterest: Missmindsetblog.


En jij? Visualiseer jij de toekomst? Of ben jij van het hier en nu en laat je de toekomst op je af
komen? Laat het me weten via social media, ik ben erg benieuwd.

Misschien vind je dit ook leuk…

Afvallen en mindset

Afvallen en mindset

Vaak wordt afvallen gezien als iets fysieks. Je gaat anders, minder of juist meer eten. Je verhoogt jeactiviteiten,...

De kracht van een gedachte

De kracht van een gedachte

De hele dag door voeren we gesprekken. Met wie? Met je gedachte. Je gedachte is je grootstegesprekspartner. En die...